Kotimaisuuden vaaliminen vaatii tekoja – mikä on sinun kotimaisuustekosi?

| 9.10.2019

Vuosittain julkaistava tutkimus Suomen arvostetuimmista brändeistä on aina huomioitu ja luettu listaus, joka kertoo yhteiskunnassa vallitsevat trendit ja yleisen keskustelukulttuurin. 200 brändin listalla kovimmat nimet ovat iloksemme mahtavia kotimaisia menestystarinoita, jotka ovat osa suomalaisten arkipäivää. Huikeaa on se sekin, että Avainlippu- ja Hyvää Suomesta -merkit näkyvät listan sijoilla 14. ja 13.

Lähes kaikki suomalaiset tuntevat Avainlipun ja yli 90 % Avainlippu-logon tunnistavista, sanoo tuntevansa merkin melko hyvin.  Avainlippu kertoo meille suomalaisesta työstä ja siitä, että tuote tai palvelu on suomalaista alkuperää. Avainmerkkiin liittyy positiivisina mielikuvina ja arvoina luotettavuus, laadukkuus ja vastuullisuus. Kun teemme ostopäätöksen, joka kohdistuu Avainlippu-tuotteeseen tai -palveluun, teemme samalla kotimaisuusteon, jolla on valtava merkitys kansantalouteen ja koko maan hyvinvointiin. Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa. Kun ostetaan kotimaiselta toimijalta – ostetaan samalla työtä Suomeen.

Suomalaisen Työn Liiton jäsenkyselyn (2018) mukaan 82% suomaisista olisi valmis maksamaan vähintään 10% enemmän Suomessa valmistetuista tuotteista. Tämä on sinänsä hämmentävää, sillä monta kertaa hinta on juuri se valintatekijä, jolla esimerkiksi BtoB-sektorilla tehdään hankintoja. Kotimainen alkuperä jää hyvin usein hinnan alle ja tuote hankitaan halvimman mahdollisimman tuottajan kautta muualta kuin kotimaasta. Kuluttajien mielestä yritysten tulisi ostaa enemmän kotimaista – tämä tulee myös esille Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta. Osaammeko sitten riittävästi korostaa kotimaisuutta ja sen tuomaa lisä-arvoa? Ja osaammeko arvostaa Avainlippua ja kotimaisuutta, kun olemme kuluttajina ostamassa ja tekemässä valintoja tuotteiden välillä?

Tee kotimaisuusteko – valitse Avainlipputuote

Pidän teoista ja tekemisestä: ostamalla kotimaisen tuotteen voin vaikuttaa konkreettisesti kotimaiseen bisnekseen. Ennen kaikkea näen, että kotimaisen tuotteen ostaminen on arvoteko ja oikea kotimaisuusteko minulta sinulle. Vaihtoehtoja valinnoille löytyy ihan varmasti olipa kyseessä jalkineet, puhdistusaineet tai mitkä tahansa sadoista suomalaisista tuotteista, jotka on listattu Sinivalkoinen valinta -sivustolla – aina on mahdollisuus hankkia kotimainen tuote tai palvelu. Kun on tahtoa, niin on tie!

Kotimaisuus on sydämenasia, sillä saan työskennellä kotimaisten tuotteiden ja palvelujen viestinviejänä PunaMusta Media -konsernissa, johon kuuluvat mm. kotimaisen yritysnäkyvyyden ja painotuotteiden osaajat PunaMusta sekä heinäkuussa yritysperheeseemme liittynyt Hämeen Kirjapaino.

Meillä ilo ja kunnia olla viemässä eteenpäin kotimaisia tuotteita ja palveluja vastuullisesti ja ympäristöä kunnioittaen. Pienikin teko päivässä ratkaisee: ostamalla tai tilaamalla kotimaassa painetun lehden tai esitteen, voin vaikuttaa ja tehdä kotimaisuusteon.

Kun näet painotuotteessa tai lehden tiedoissa Puna Mustan merkin, tiedät, että painotyö on tehty Suomessa vastuullisesti kotimaista työllisyyttä edistäen.


 Kaija Oksanen

Kirjoittaja on PunaMusta Media -konsernin markkinointijohtajana.

linkedin.com/in/kaijaoksanen