Kumppanuus tuplaa osaamisen

| 28.3.2018

Milloin olemme onnistuneet? Mielestäni silloin, kun pystymme tuomaan oman osaamisemme asiakkaan osaamiseksi – yhteiseksi osaamiseksi. Esimerkkeinä tästä ovat asiakkaillemme luodut laadukkaat printtikonseptit tai ohjelmistoratkaisut, jotka tuovat aitoa lisäarvoa asiakkaallemme.

”Aikaa ja kustannuksia säästetään todella paljon.”

Yksi esimerkki tästä toteutui pari vuotta sitten. Erään uuden asiakkaamme tärkeimmän painotuotteen valmistusprojekti oli hyvin monimutkainen. Siihen liittyi monen tahon toimesta tehtävää sisällöntuotantoa, useiden haastavien kielien käännöstyötä, monia eri versioita sekä erittäin kiireelliset aikataulut. Ja tämä toistui aina uudelleen joka kuukausi. Lähdimme heti miettimään yhdessä asiakkaan kanssa täysin uutta ratkaisua prosessin kehittämiseksi entistä nopeammaksi, kustannustehokkaammaksi sekä ennen kaikkea helpommaksi käytännön arjessa. Suunnittelimme asiakkaallemme uuden verkkopalvelun, jonka avulla kokonaisuus saatiin haltuun ja sittemmin tulleet tekniset, prosessin tai lopputuotteen muutokset on saatu kätevästi käyttöön nopeallakin aikataululla. Nihkeät sähköposteilla hoidetut työvaiheet poistuivat – aikaa ja kustannuksia säästetään todella paljon. Tässä yksi hyvä esimerkki syvällisemmän kumppanuuden hyödyistä.

”Jatkuvassa kilpailuttamisessa ei saavuteta mitään hyötyä.”

Mutta miten aikanaan päädyimme kehittämään nykyisin asiakkaillemme tarjottavaa kumppanuusmallia? Muutama vuosi sitten pohdimme tarkemmin oman yrityksemme kehittämistä ja kilpailuetuja pidemmällä aikavälillä. Tällöin esiin nousi erittäin merkittävänä innovatiiviset, luotettavat ja alansa parhaat materiaalien, koneiden ja palveluiden tuottajat eli omat kumppanimme. Heidän kanssaan voimme haastaa ja kehittää omaa toimintaamme koko ajan eteenpäin. Tärkein voimavaramme omassa kehitystyössämme ovat vaativat ja menestyvät asiakkaamme – yhdessä olemme luoneet uusia konsepteja ja palveluita tukemaan keskinäistä yhteistyötä.

Jatkuvassa kilpailuttamisessa ei saavuteta mitään hyötyä. Sen sijaan on mietittävä parhaat strategiset kumppanit eri tilanteisiin. Me havaitsimme tähän hyväksi tieksi rakentavan palautteen ja sen, että teimme meidän omat tarpeemme näkyviksi omille kumppaneillemme. Yhdessä ideoimalla asiat etenivät ja arki helpottui. Tästä ajatuksesta koko homma lähti liikkeelle.

”Parhaimmillaan toteutamme strategista kumppanuutta”

Kumppanuutta on monenlaista, voimme puhua asiakaskumppanuudesta, toimittajakumppanuudesta tai yrittäjäkumppanuudesta. Jokainen näistä sisältää vielä eri tason kumppanuutta. Arjessa jokainen kumppanuus lähtee liikkeelle niistä peruskysymyksistä: Mihin yhteistyötä tarvitaan ja miksi? Parhaimmillaan toteutamme strategista kumppanuutta, jossa kehitämme yhdessä asiakkaan markkinointi- ja viestintäkokonaisuutta. Se on sitä, kun olemme osa asiakkaiden työprosessia, kuten tekstin alun esimerkissä. Näissä keisseissä työnnämme kädet multaan. Pidämme kehityspalavereita, ideoimme, mietimme kustannus- ja aikasäästöjä, pohdimme myynninedistämistä ja viestinnän tehostamista, mittaamme ja arvioimme tehtyjen ratkaisujen tehoja.

Saan itse isoimmat kiksit siitä, kun pääsen ratkaisemaan asiakkaamme ongelmia ja luomaan jotain kokonaan uutta, mikä sujuvoittaa ja tehostaa arkista tekemistä. Siksi pidän tärkeänä sitä, että kumppanuus räätälöidään asiakkaalle sopivaksi. Valmiiden mallien pohjalta on turha tehdä mitään, jos niillä ei saavuteta lisäarvoa. Nyt haetaan räätälöityjä malleja, ja sellainen kumppanuus kestää ja siivittää digi- ja printtimarkkinointiin uutta tehoa.


Miika Haavisto

Miika työskentelee Hämeen Kirjapainolla toimitusjohtajana. Häntä kiinnostaa loputtomiin ongelmien ratkaisu, mikä näkyy koko yrityksen palveluvalikoimassa ja vahvassa ohjelmistopuolen osaamisessa.