Lehti on aina elämys. Myös asiakaslehti voi olla vaikuttava sellainen.

| 5.10.2018

Digitaalisuus on tätä päivää, sanotaan. Ja hienoa, että niin onkin monessa asiassa: tiedon hakeminen on helppoa, tiedonvälitys on nopeaa, markkinointikin on edullista. Päivän hokemat ovat digiä, dataa, displaytä, dialogia. Joskus dinosauruskin on ihan paikallaan. Nimittäin ihan perinteinen painettu, postitettu lehti.

Asiakaslehteä arvostetaan

Asiakaslehti on odotettu tulija postilaatikossa. Tutkimuksen mukaan 57 % ihmisistä pitää painettua asiakaslehteä mieluisimpana ja hyödyllisimpänä viestintäkanavana*. Ja ymmärtäähän sen – kuinkahan moni saa nykyään postia muuta kuin sähköpostilaatikkoon. Asiakaslehden avulla on siis helppo erottua ja tulla huomatuksi. Se näkyy, tuntuu ja tuoksuukin. Tuoksunkin lähes huomaa, kun ajattelee Quattro Stagionia…

Uutta herkkua jokaisena vuodenaikana

Kotipizzan Quattro Stagioni -asiakaslehti on löytänyt paikkansa. Lehteä voi lukea Kotipizzan kivijalkaravintoloissa – ja saa napata sieltä mukaansakin. Samalla kun odottaa ravintolassa tilaustaan tai nauttii pizzastaan vaikkapa yksin, on mukavaa selata kiinnostavaa lehteä. Tätä voi sanoa osaksi hyvää asiakaspalvelua.

Kotipizzan viestintäjohtaja Antti Isokangas kertoo, että Quattro Stagioni -lehti onkin saanut asiakkailta hyvän vastaanoton. Lehdessä pääosassa ovat Kotipizza-yrittäjät ja -henkilökunta. Tarinat kiinnostavat lukijoita aina. Ajatus asiakaslehdestä virisi, kun noin vuosi sitten Kotipizzan 30-vuotisen taipaleen kunniaksi toimitettiin juhlakirja, johon kerättiin juttuja sekä yrityksen taipaleesta että yrittäjien urapoluista.

Tarinoiden lisäksi lehdessä näkyvät vahvasti Kotipizza-brändi sekä Kotipizzalle tärkeät arvot kuten laatu ja vastuullisuus. Lehdellä on siis yhtä paljon imagollinen kuin viihdyttävä vaikutus.

Hypisteltävää, plärättävää, pysäyttävää

Pikainen selailu, pöydän kulmalla säilyttäminen, uudelleen lehden pariin palaaminen – asiakaslehti pysyy helpommin mielessä kuin nopeasti ohi sujahtava digitaalisesti toimitettu viesti. Sitä paitsi lehteen mahtuu enemmän kiinnostavaa ja koukuttavaakin luettavaa. Tutkimuksen mukaan 84 % vastaajista ymmärtää ja muistaa paremmin tiedon, jonka on lukenut paperilta. **

Moni ajattelee suoraviivaisesti, että säästetään maailmaa satsaamalla mieluummin digiin kuin printtiin. Kuitenkin vastoin yleistä käsitystä painotyö rasittaa ympäristöä hyvinkin vähän: Sanomalehti vapauttaa 20 % vähemmän hiiltä ilmakehään kuin uutisten lukeminen internetissä puolen tunnin ajan.

Hämeen Kirjapainossa ympäristön huomioiminen on maksimoitu: painolla on ollut jo vuosia Hiilineutraali painotuote -merkintä sekä Joutsenmerkki. Hämeen Kirjapaino on myös eurooppalaisen Two Sides -hankkeen jäsen ja on sitoutunut kantamaan oman ympäristö- ja yhteiskuntavastuunsa. Hanke korostaa muun muassa sitä, että ostamalla paperin kestävän kehityksen mukaan kasvatetuista metsistä ja huolehtimalla paperin kierrätyksestä, ei tarvitse potea syyllisyyttä tämän luonnollisen ja uusiutuvan materiaalin hyödyntämisestä.

Digikin on tosi jees!

Eihän digi tietenkään mikään kirosana ole! Kuten todettu, se on tätä päivää. Siksi asiakaslehdestä kannattaa tehdä digitaalinen versiokin. Kun on nähnyt paljon vaivaa sisällön kokoamiseen, juttujen kirjoittamiseen ja lehden taittamiseen, miksei jakaa sitä myös diginä. Ja mikä parasta, digilehdenkin saa kätevästi samasta paikasta – Hämeen Kirjapainosta.

Liputetaan asiakaslehtien puolesta – niin printtinä kuin diginä!

 

* Kuluttajat sisältöjen käyttäjinä, IRO Research
** twosides.info

 

Erkko Säynäväjärvi

Toimin Hämeen Kirjapainossa myyntipäällikkönä. Mietitään yhdessä juuri teidän yritystä parhaiten palveleva kokonaispaketti kuntoon.