Suoramarkkinoinnin Opas – Osa 1: Mitä on suoramarkkinointi?

| 8.6.2018

Tästä alkaa useampiosainen painetun suoramarkkinoinnin opas. Ensimmäisen osan aloitamme perusteista, mutta mikäli ne ovat jo tuttuja voit tulla mukaan myöhemmin.

Mitä on painettu suoramarkkinointi?

Yksinkertaistettuna painettu suoramarkkinointi on kohdennettua markkinointia halutuille henkilöille. Suoramarkkinointi voi pitää sisällään useita erilaisia postitettuja markkinointimateriaaleja; kirjeitä, postikortteja, esitteitä ja kuvastoja. Suoramarkkinointikampanjaa käytetään, kun halutaan kohdentaa viesti tietyille vastaanottajille. Onnistunut suoramarkkinointikampanja kohdennettuna pelkille hyvin todennäköisille prospekteille voi auttaa yritystäsi maksimoimaan markkinointitehonsa.

Oikein toteutettuna suoramarkkinointikampanja tuo suuriakin tuottoja ja yltää korkeisiin vastaus-prosentteihin. Painettu suoramarkkinointi on todistetusti tehokas tapa tavoittaa asiakkaat, jotka etsivät sitä, mitä sinulla on tarjolla – yrität sitten tavoittaa joko uusia tai jo olemassa olevia asiakkaita.

Tämä opas auttaa sinua hyödyntämään suoramarkkinointia ja optimoimaan vastausprosenttiasi.

 

Tehoaako suoramarkkinointi digitaalisella aikakaudella?

Digitaalinen markkinointi on nyt kaikkien huulilla, mutta toisin kuin yleisesti luullaan, painettu suoramarkkinointi ei ole todellakaan menettänyt tehojaan. Se kukoistaa ja voi hyvin. Kuinka moni sitten oikeastaan lukee suoramarkkinointipostiaan? Postin ja IRO Researchin tutkimuksen mukaan 61 % vastaanottajista muistaa nähneensä viestin, 44 % lukee sen ja 23 % vastaanottajista kiinnostuu viestin sisällöstä (Lähde: IRO Research & Posti, 10 kpl tutkimuksia (2015), n=500 kpl/tutkimus).

Vaikka menestyksestä on todisteita, pärjääkö suoramarkkinointi kuitenkaan digitaaliselle markkinoinnille? Direct Mail Associationin (DMA) tilastojen mukaan keskimääräinen vastausprosentti on ollut 4,4 % (2012). Luku sisältää sekä B2B- että B2C -markkinoinnin. Samana vuonna sähköposti-markkinoinnin vastausprosentti oli 0,12 %.

Eikö suoramarkkinointi maksa enemmän kuin digitaalinen markkinointi kaikkine suunnittelu-, painatus- ja postituskuluineen? DMA on kumonnut myös tämän myytin. Heidän tutkimuksensa mukaan suoramarkkinoinnin hinta per liidi on samaa luokkaa kuin digimarkkinoinnissa yhden klikkauksen hinta.

The Print on Demand Instituten (PODI) mukaan suoramarkkinoinnin vastausprosentit voivat olla korkeampia kuin millään muilla markkinoinnin muodoilla, kun yhdistetään suoraa ja digitaalista markkinointia.

 

Kuinka valita oikea suoran formaatti?

Alkaessasi suunnittelemaan seuraavaa suoran kampanjaa kannattaa olla avoin kaikille vaihtoehdoille, koska jokaisella formaatilla on omat etunsa. Vaikka suorakirje voi olla erittäin tehokas, se ei suinkaan ole ainoa tehokas suoran muoto. Kampanjastasi riippuen voit haluta käyttää muita suoran keinoja.

Tässä muutamia yleisimpiä formaatteja:

Postikortti

Postikortilla on korkea lukuprosentti johtuen sen yksinkertaisuudesta – sitä ei tarvitse avata nähdäkseen viestin sisällön. Postikortti toimii hyvin, kun haluat prospektien tietävän olemassaolostasi tai haluat luoda kustannustehokkaan, toistuvan kampanjan. Saat parhaimman vastausprosentin, kun viestiin on liitetty joku call to action esim. soittokehotus. Postikortin painaminen normaalia suuremmalla koolle kiinnittää myös varmasti vastaanottajan huomion.

Kirje

Kirje on loistava tapa pitää yhteyttä prospekteihin ja kertoa yrityksesi saavutuksista. Kirjeen luonne voi olla sekä informoiva että myyvä. Kirjeet lisäävät yrityksen luotettavuutta ja saavat asiakkaat toimimaan. Se on myös erinomainen tapa kertoa prospekteille yrityksestäsi. Personointi tekee kirjeestä tehokkaan. Kirjeen myötä myös kuori voidaan personoida.

Esite

Esitteillä on pitkä historia suoramarkkinoinnissa. Esitteillä levität tietoisuutta yrityksestäsi ja kerrot tarkemmin tuotteistasi ja toiminnastasi asiakkaille. Tietoisuuden levittämisen lisäksi esitteet pitävät yrityksesi asiakkaiden mielessä. Esitteitä yleensä selaillaan useasti ja ne säilytetään ainakin jonkin aikaa. Mikäli tuotteesi herättävät asiakkaan kiinnostuksen, hänellä on ostamiseen tarvittava tieto suoraan edessään.

Selfmailer

Selfmailerit ovat loistavia mielenkiinnon herättäjiä. Myymälät käyttävät niitä usein alennusten ilmoittamiseen. Selfmailer toimii hyvin, kun yritykselläsi on yksinkertainen ja selkeä tarjous, joka ei vaadi enempää selittelyitä. Selfmailer voidaan postittaa ilman kirjekuorta. Se on yleensä taitettu ja suljettu. Käyttämällä selfmaileria asiakkaan helppo vastata tarjoukseen.


Matti Lindström

Matti toimii Hämeen Kirjapainolla yksikönjohtajana. Häntä kiinnostaa monipuoliset kokonaisuudet. Erityisesti suoramarkkinoinnin ja tuotannon tunteminen täydentävät ratkaisuhakuista palvelupalettia.