Verkosto luo uutta ajattelua

| 30.11.2015

Mikä vahvistuu jakamalla? Ilo. Ystävyys. Ja tieto. Digitalist Network elää niin kuin opettaa: jakaa tietoa, törmäyttää ideoita ja luo uutta. Se ei ole yritys, vaan samanmielisten verkosto, jolla on yhteinen tehtävä. Se digitalisoi Suomea pikseli kerrallaan.

Oivallus

Vuonna 2013 konsultti Ville Tolvanen ihmetteli, miksi mitään ei tapahdu. Muu maailma puhui digitalisaatiosta sekä sen mukanaan tuomasta valtavasta yritysten toimintakulttuurin muutoksesta. Suomessa oltiin hiljaa.

– Suomen media uutisoi päätelaitteista ja teknologioista. Kukaan ei maininnut kuluttajamuutosta, uusia liiketoimintamalleja tai myynnin ja markkinoinnin murrosta., Tolvanen huomioi.

Hän ymmärsi, että tarvitaan laaja kollektiivi tuottamaan ja jakamaan informaatiota.

Verkosto

Tolvanen perusti Digitalist Networkin, verkoston, joka Tolvasen mukaan ”pyrkii digitalisoimaan Suomen pikseli kerrallaan”.

– Nopeassa muutoksessa mukana pysyminen tarvitsee paljon eri alojen erityisasiantuntijoita ja tuolloin oikeiden kumppaneiden löytäminen on tärkeää, Tolvanen korostaa.

Hän ei kuitenkaan lähtenyt kokoamaan kumppaneita jo olemassa olevista kontakteistaan, vaan avasi verkoston kaikille kiinnostuneille. Digitalist Networkiin liittyi nopeasti koko joukko digitalisoitumisesta kiinnostuneita eri alojen asiantuntijoita, yritysjohtajia, it-osaajia sekä median edustajia.

”Digitalist Network on käyttäjien yhteinen verkosto. Tavoitteena on jakaa tietoa, oppia yhdessä, keskustella ja tarvittaessa kiistelläkin asioista ja synnyttää uutta liiketoimintaa. Visiona on koostaa sopivista asiantuntijoista osaavia tiimejä ripeään kehittämiseen.”
Miksi Digitalist Network? Blogi, 7.9.2013, Ville Tolvanen | 1 JAKOA

Elä niin kuin opetat

Omalla toiminnallaan verkosto haluaa näyttää, kuinka digitalisaatio muuttaa toimintatapoja.
Yhteisön jäsenet julkaisevat verkossa artikkeleita ja videoita, jakavat mediasisältöä sekä käyvät vilkasta keskustelua eri sosiaalisen median kanavissa.

– Digitalisaation keskeinen vaikutus on avoimen tiedon levittäminen. Digitalist Network ja sen monikanavaiset julkaisualustat ovat kaikille avoimia: kuka tahansa voi jakaa tietoa. Pyrimme pois auktoriteeteista ja siiloajattelusta eikä kukaan saa monopolisoida tietoa, mediakaan. Tiedon laatu on olennaista, mutta yleisö saa päättää, mikä tieto on arvokasta, Tolvanen selvittää.

Uuden ajan kauppakamari

Tolvanen näkee Digitalist Networkin samanlaisena tiedon solmukohtana kuin kauppakamarit ovat olleet kautta aikojen. Erona on se, että Digitalist Networkiin ovat tervetulleita kaikki eikä pelkästään jäsenet. Verkoston kautta omille ideoille on mahdollista saada tukijoita ja tekijöitä sekä asiakkaita.

Vaatii rohkeutta kertoa omasta liiketoimintaideastaan avoimesti, mutta:

– Avoin ja alaston osaamisen ja tiedon vaihtaminen on olennaista. Näin syntyy ymmärrystä ja visioita ja lopulta uutta liiketoimintaa, Tolvanen uskoo.

”Uusia yrityksiä tekeillä! Verkoston jäsenet ovat perustaneet olemassaolon aikana ainakin kaksi uutta yrityksiä ja uusia syntyy koko ajan. Jos meinaat perustaa tai olet perustanut, kirjoita tarinasi mediapalveluun! Luovu häpeästä ja kerro rohkeasti ideastasi. Saat taatusti joukot mukaan auttamaan yrittämisessäsi.”
Enemmän, parempaa ja isommin kuin uskalsimme odottaa. Blogi 23.3.2014, Ville Tolvanen | 48 JAKOA

Aikamme suurin murros

Tolvasen mukaan älykkäät ympäristöt ja niiden kautta tapahtuva tiedon kerääminen on meidän aikamme suurin murros liiketoimintaympäristöissä. Suomessa digitalisaation soveltaminen arkeen ja liiketoimintaan on kuitenkin osoittautunut isoksi haasteeksi. Taustalla on tuotantolähtöinen toimintatapa, jota on ollut hankala muuttaa.

Digitalist Network tekee töitä luodakseen uusia liiketoimintamalleja ja uutta ajattelua. Pois siiloista, kohti avoimuutta ja yhdessä tekemistä.

– Digitalist Network on enemmän ideologia kuin organisaatio. Se ei ole kenenkään yksittäisen toimittajan asialla, vaan siitä hyötyvät kaikki, Tolvanen summaa.

”Digitalistien toiminta on vahvassa kasvussa! Oma mediapalvelumme kaksinkertaisti suosionsa vuoden ensimmäisen 6 kuukauden aikana. Seuraajamäärä kasvaa ja FB:n Digitalist Network Developers ryhmässä on jo yli 1500 vaikuttajaa. Kesäkuussa 2015 #Digitalist-tunnusta käytti yksin Twitterissä yli 1700 eri tiliä.”
Tule mukaan Digitalistien toimintaan! Blogi, 17.8.2015, Ville Tolvanen | 173 JAKOA

 


Ville Tolvasen teesit:

Tieto on uusi öljy.
Tieto asiakkaiden käyttäytymisestä auttaa yrityksiä voitelemaan toimintaansa. Sitä on myös saatavilla enemmän kuin koskaan. Avainasemassa on tiedon oikea käyttö; tiedon jalostaminen niin, että siitä on aidosti hyötyä, on haaste.

Sharing is caring.
Tiedon jakaminen ilmaiseksi ei ole keneltäkään pois. Sen sijaan se avaa mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiselle. Törmäyttäminen luo uusia ideoita.

Dialogi on avain luottamukseen.
Avoin dialogi on avain yhdessä kehittämiseen ja luottamukseen. Kerro, mutta myös kysy ja kuuntele. Parhaan tiedon asiakkaalta saa kysymällä.

Älä puurra yksin.
Hyvässä kumppanuudessa sekä myyjällä että asiakkaalla on yhteinen tavoite: parantaa yhdessä asiakkaan bisnestä. Tuolloin molemmat osapuolet ajattelevat molempien etua. Kun luottamus on saavutettu, asiat voi ratkaista ketterästi yhteistyöllä.


Merja Haverinen

Ville Tolvasen arkisto